Monday, April 26, 2010

Lagi Penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW

Lagi Penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW

Nampaknya penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW sekarang ini semakin rancak. Setelah kes Jilliand Posten di Denmark, kemudian Fitna oleh Geert Wilders di Belanda terhadap Islam, muncul lagi satu yang lain iaitu South Park.

South Park adalah sebuah siri TV yang diterbitkan oleh Trey Parker dan Matt Stone. Dalam South Park, Nabi Muhammad Saw digambarkan dalam watak beruang.

Parker dan Stone dengan sendirinya menjadi sasaran kecaman. Menurut CNN, sebuah laman Islam, revolutionmuslim.com, tidak mustahil jika Parker dan Stone mungkin saja akan berakhir dan mengalami nasib yang sama seperti Theo Van Gogh yang membuat filem mengutuk tentang Islam dan kekerasan terhadap perempuan, di tahun 2004.

Revolutionmuslim.com mengatakan: "Kita harus memperingatkan Matt dan Trey bahawa apa yang mereka lakukan itu bodoh dan mereka mungkin akan berakhir seperti Theo Van Gogh kerana menyiarkan rancangan ini. Ini bukan ancaman, tapi peringatan terhadap apa yang mungkin akan terjadi pada mereka".

Laman ini juga mendesak para pembaca untuk menghubungi Parker dan Stone serta Comedy Central yang menayangkannya.

"Anda dapat menghubungi mereka [penerbit South Park] atau menghubungi Comedy Central atau syarikat mereka di alamat ini ...." Penulis posting tersebut Abu Thalhah, mengatakan kepada CNN, baahwa walaupun menyebutkan alamat itu sama sekali tidak dimaksudkan sebagai ancaman, tapi memberikan kesempatan kepada orang-orang untuk melayangkan protes.

0 comments:

Post a Comment