Monday, April 26, 2010

Jangan Risau Makan Kacang..

Jangan Risau Makan Kacang..

Semalam habis je meeting, aku dan kengkawan makan kat luar..

So, lepas je makan, aku beli sepaket kacang PAGODA warna merah berharga RM2.60 sebagai snek sambil kitorang tengok nightline pergaduhan kat parlimen semalam..haha..

Namun, aku jugak yang menghabiskan kacang tu dengan jayanya..Alasan budak-budak ni taknak makan sebab bila makan kacang jerawat naik..Ayark, mitos kesihatan lagi..huhu..

Jika selama ini korang menghindari kekacang dalam menu harian korang, penyebabnya mungkin satu, kandungan lemaknya yang tinggi. Memang benar, kandungan lemak pada kekacang cukup tinggi, tapi sebetulnya korang tak perlu terlalu merisaukannya.

Dari kandungan lemak yang ada, 85% di antaranya adalah lemak tak tepu(monounsaturated fat dan polyunsaturated fat). Dalam sistem metabolisme tubuh, lemak tak tepu justeru diperlukan untuk membantu penurunan kadar LDL (kolesterol jahat) dan meningkatkan kadar HDL (lemak baik). Berbeza dengan lemak tepu, yang merangsang peningkatan kadar LDL (berkait pada peningkatan risiko serangan jantung atau stroke).

Satu lagi yang baik daripada kekacang, sebahagian besar dari jenis bahan makanan itu mengandung asam lemak Omega 3 (biasanya ditemukan pada minyak ikan). Asam lemak ini telah terbukti mampu menurunkan risiko serangan jantung dan memiliki manfaat kesehatan lainnya.

Kekacang memang jenis makanan yang manfaatnya tidak boleh diabaikan, selain mudah diolah dan memiliki citarasa yang menggoda lidah..hehe..

Meskipun kandungan nutrisi setiap jenis kacang-kacangan berbeza, secara umum bahan makanan ini terdiri dari komponen : lemak tepu (jumlah kecil), lemak tak tepu (jumlah besar), phytochemical (flavonoid, asam ellagic, phytoestrogen), susunan phenolic, serat, protein (yang menjadikannya alternatif terbaik(pengganti daging), vitamin E, vitamin B6, niacin, dan asam folic, magnesium, zink, tembaga, zat besi, kalsium, selenium, potasium, serta asam amino arginine.

Kandungan protein, serat dan lemak tak tepu dalam kekacang menjadikannya sebagai makanan yang cukup ‘lengkap’. Kombinasi itu membuat penggunanya merasa kenyang dan selalu bertenaga. Tak hairan badan perubatan dan ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA) berani memberi cadangan kepada warga negara Uncle Sam untuk menggunakan segenggam kekacang setiap hari.

Alasannya jelas.
Pertama, untuk mendapatkan gabungan nutrisi yang memadai bagi tubuh. Kedua, membentengi tubuh dari berbagai penyakit melalui penyerapan pelbagai nutrisi yang terdapat pada kekacang.

Soal mengolahnya menjadi hidangan, korang juga tak perlu risau. Hampir semua kekacang boleh dimakan dalam keadaan mentah sehingga menjadi snack yang praktis. Cara lain, korang boleh mencampurnya dengan buah-buahan kering untuk membuat trail mix, mengolahnya menjadi perencah sate atau rojak yang lazat, atau menjadikannya salai. Hampir semua bentuk olahan itu boleh dilakukan dalam waktu singkat..ikut selera korang la nk wat camna dengan pengolahan kacang tersebut untuk menjadikannya sedap..^_^

Jadi, tiba pun waktu makan korang, jangan lupa menyisipkan kekacang dalam daftar menu yang akan dihidangkan. Dan saya yakin, korang tak akan menolak hidangan yang menjanjikan tenaga super, menguat otot, dan mengurangi risiko serangan jantung.

0 comments:

Post a Comment