Thursday, February 25, 2010

kita sering bertanya..................

kita selalu bertanya......dan al quran menjawab

kita bertanya:kenapa aku diuji? apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja
mengataka:
"kami telah beriman,sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang berdusta"

kita bertanya:kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

quran menjawab:
"boleh jadi kamu membenci sesuatu padahalnya ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahalnya ia amatlah buruk bagimu,allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui"
Surah Al-Baqarah ayat 216


kita bertanya:kenapa ujian seberat ini?
quran menjawab:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
Surah Al-Baqarah ayat 286

kita bertanya:kenapa rasa frust?
"jangalah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu beriman"
Surah Al-imran

kita bertanya :bagaimana harus aku mengahdapi?
quran menjawab:
"wahai orang-oang beriman ! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang kebajikan, dan kuatlah kesabaran kamu lebih daripada musuh di medan perjuangan,dan bersedialah dengan kekuatan pertahan di daerah-daerah sempadan serta bertaqwa kamu kepada Allah sepaya kamu berjaya mencapai kemenangan.

kita bertanya :bagaimana harusaku menghadapinya?
"dan mintalah pertolongan kepada allah dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.
surah Al-Baqarah ayat 45

kita bertanya:apa yang aku dapat daripada semua ini?
quran menjawab
:cukuplah Allah telah membeli dari orang-orang mu'min,diri,harta meraka dengan memberi syurga untuk meraka
Surah Al-Taubat ayat 111

kita bertanya:kepada siapa aku berharap?
quran menjawab
:cukuplah Allah bagiku.tidak ada tuhan selain darinya. hanya kepadanya bertawakkal"
Surah Al-bertaubat ayat 129

kita bertanya : aku tak dapat tahan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Quran menjawab
..................dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah,sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir"
Surah Yusuf ayat 12

0 comments:

Post a Comment